Respect: Responsabilitate

Politica OAR în orice domeniu ar trebui să fie structurată în 3 pași ce decurg logic unul din celălalt:

INFORMARE
Promovăm beneficiile către membrii OAR și către fiecare actor implicat.  Concret, adoptăm atitudini, metodologii, proceduri și bune practici.

CONSILIERE și SUPORT
Consiliem membrii care întâmpină dificultăți  în procesul de aplicare și ne asigurăm că regulile se respect.

SANCȚIONARE
OAR ia poziții publice de fiecare dată când se comit nereguli
Luăm decizii disciplinare pe baza regulilor pe care le stabilim împreună ca organizație.

Responsabilitate

Ne dorim ca profesia de arhitect și OAR să se bucure de mai mult respect în societate, iar noi putem să facem lucruri concrete în acest sens.

Obiectiv principal: Construim un sistem coerent care susține practica responsabilă și concurențială de arhitectură

Termen: final de mandat

Din experiența pe care am dobândit-o până acum ca arhitect am observat 3 criterii de bază care influențează respectul societății față de noi, comunitatea arhitecților:

  1. Calitatea relațiilor pe care OAR și membrii săi le au cu ceilalți actori urbani
  2. Etica profesională individuală
  3. Calitatea produsului arhitectural pe care îl oferim societății

Conduita fiecăruia dintre noi are un impact asupra modului în care este privită profesia de arhitect: cu toții câștigăm atunci când fiecare dintre noi își face meseria cu etică și profesionalism și cu toții pierdem atunci când acest lucru nu se întâmplă.

Semnătura responsabilă este primul pas pe care putem și trebuie să-l facem pentru ca profesia de arhitect să primescă aprecierea pe care o merită.

Concret, fiecare dintre noi ar trebui să practice semnătura responsabilă, iar OAR să fie un susținător al acestei normalități.

Iată 3 moduri prin care Ordinul poate să încurajeze și susțină semnătura responsabilă:

  1. Comunică și promovează bunele practici în interiorul și în afara breslei
  2. Consiliază membrii care întâmpină dificultăți în acest sens
  3. Sancționează eficient neregulile care apar în ceea ce privește semnătura responsabilă

Iată de ce este nevoie în primul rând de INFORMARE atunci când vine vorba despre încrederea pe care noi, comunitatea arhitecților, o transmitem în OAR și în afara ei.

Mai exact, este important să informăm membrii, non-membrii și să creștem nivelul de conștientizare (awareness) în societate, mai ales cu referire la:

  1. Rolul și importanța arhitectului
  2. Beneficiile pe care un client le are atunci când contractează un arhitect
  3. Serviciile pe care arhitectul le poate oferi
  4. Standardele pe care arhitectul trebuie să le respecte
  5. Rolul procedurilor de avizare și autorizare

În al doilea rând este nevoie să eficientizăm activitatea comisiilor de disciplină.

Pentru mine ca membru al OAR și candidat pentru funcția de președinte al organizației, eficientizare înseamnă SIMPLIFICARE.

Concret, e important să creăm, la nivel național, proceduri simple și standardizate de control și sancționare.

Obiectiv:
Construim un sistem funcțional de suport pentru semnătura responsabilă

Termene:
2 ani – Elaborăm și testăm strategia de informare internă și externă OAR;
3 ani – Elaborăm și testăm proiectul de eficientizare a activității din comisiile de disciplină

 

De ce e important să cultivăm respectul societății pentru profesia de arhitect?

Pentru că vom putea să percepem tarife mult mai onorabile atunci când prestăm un serviciu de calitate într-un domeniu pe care societatea îl percepe ca valoros.  Prin urmare, dacă ne dorim cu adevărat să schimbăm ceva, de la INFORMARE trebuie să începem.

Să promovăm Misiunile arhitectului în exteriorul breslei este, în viziunea mea, o parte importantă a procesului de informare.

Atunci când promovăm Misiunile arhitectului pe piață se creează noi servicii și, dacă reușim să creștem cererea pentru noi servicii, atunci mărim piața de arhitectură.

Atunci când promovăm Misiunile arhitectului, promovăm și concurența loială, dar ajutăm și beneficiarii să facă o selecție obiectivă a arhitecților cu care vor lucra.

Să ne cunoaștem și să ne înțelegem Misiunile cât mai specific ne ajută și să ne analizăm propria afacere și să ne optimizăm politica de tarifare.

Concret, putem să generăm date mai precise și mai relevante pentru platforma de precalcul, care va fi de asemenea promovată în societate pentru ca beneficiarii să cunoască și să înțeleagă nivelul efortului nostru, să perceapă întreaga complexitate a procesului de proiectare.

Obiectiv:
Transformăm Misiunile arhitectului în instrument operațional / Adoptăm MA ca instrument operațional standard (generalizat)

Termen:
2-3 ani – informare internă și externă + adoptare la scară largă

 

Concurența loială este de asemenea în responsabilitatea fiecăruia dintre noi.

OAR este dator să:

  1. Sprijine bunele practici
  2. Sancționeze și descurajeze nereguli

Cum putem, ca organizație profesională, să stimulăm concurența loială?

Iată 5 modalități practice:

  1. Informăm membrii și ceilalți actori urbani despre concursurile de arhitectură pe care le promovăm ca practici concurențiale de selecție a serviciilor arhitecturale.
  2. Promovăm la scară largă beneficiile concursului de arhitectură și facem vizibile bune practici în domeniu. Concret, oferim exemple de concursuri care au fost realizate cu succes în contextul legislativ, administrativ și profesional actual
  3. Implicăm OAR în dezvoltarea resursei umane specializate. Mai precis, oferim asistență, consiliere și organizare astfel încât impactul arhitecților în piață să crească.
  4. Standardizăm la nivel național decizii disciplinare care vizează abaterile membrilor OAR. Concret, luăm poziții ferme față de practicile neconcurențiale de achiziție a serviciilor arhitecturale. Sprijinim schimbul de experiențe între comisiile de disciplină pentru ca exemplele de bună practică să se generalizeze.
  5. Promovăm semnătura responsabilă și operaționalizăm Misiunile arhitectului pentru că acestea le vor oferi arhitecților acces egal la proceduri concurențiale de achiziție

Obiectiv:
Crearea unui sistem complet de suport pentru concurență loială

Termen:          
3-4 ani – întărim resursa umană competentă din teritoriu, răspândim buna practică inter-filiale